Az erősítő...
Ez volt az a komponens a rendszerben, amit nem akartam idén (2017.) lecserélni. Nem volt tervben, majd jövőre... Aha. Ahogy Móricka elképzeli...
A kb 12-13 éves kis Jensen Invader 4000-emet még a Media Marktban vettem újonnan, valami 30 000 Ft-ért akcióban. Mit is mondhatnék, nem egy high-end kategória, de az elmúlt több, mint 1 évtizedben hibátlanul tette a dolgát, adta a hangerőt az autóba. Amire használtam az egész cuccot, arra pont jó volt. Nemigen hallottam eközben profi rendszereket szólni, így nem volt számomra fájdalmas a minőség.
Jelenleg eladó sorban van. Kis szépséghiba van rajta a fényezés miatt, ugyanis, végig az utasülés alatt volt, aminek az alja az ülés állításakor meg-megsikálta az erősítő tetejét. Ami ennél lényegesebb, hogy egyik potija sem recseg, minden egyéb dolgot pontosan úgy tud most is, mint újkorában. De jött az Emphaser...
Emphaser EA470...
Német leírás alapján:
1 × 64 Watt Kanal 1 an 4 Ohm
2 × 64 Watt Kanal 1 + 2 an 4 Ohm
4 × 62 Watt Kanal 1 bis 4 an 4 Ohm
Áramfelvétel: 29,3 A
Hatékonyság: 63,1 %
1 × 196 Watt Kanal 1 + 2 gebrückt an 4 Ohm
2 × 196 Watt Kanal 1 + 2 sowie 3 + 4 gebrückt an 4 Ohm
Áramfelvétel: 51 A
Hatékonyság: 56,9 %
392 Watt összteljesítmény
És jó?
Nehéz erre korrekt választ adni. Az biztos, hogy hallhatóan erősebb, jobb hangja van, mint a Jensennek. Van benne erő bőven, hiába "csak" 62-63W csatornánként. Na, pont ilyenkor nem számítanak az adatok semmit, mert a Jensen is "tud" 50W RMS-t csatornánként, de az Empi kb 1,5-2x erősebbnek, dinamikusabbnak, hangosabbnak érződik.
Legjobban, talán az tetszik benne, hogy bár nagy hangerőn él igazán, abszolút élvezhető utazás közben kisebb hangerőn is. Ez amolyan szubjektív élmény, nem tudom ennél pontosabban megfogalmazni. A fülem úgyis megmondja, hogy jó-e, vagy sem. Meg az asszony! Ő sápítozott párszor mellettem, hogy bántja a fülét (a korábbi rendszer), nem bírta a magas hangerőt. Ennél, meg, igen.
Bekötési mód...
Nálam a klasszikus felállásban van bekötve a rendszer, tehát az első szettet egy-egy csatornáról hajtja az erősítő és a maradék két csatornán keresztül, hidalva dolgozik a subláda.
Lehetne javítani 2db 2 csatornás erősítővel a hangon, de egyelőre ez nincs tervben... muhahaha, dejavu-m van!
Külső biztosíték...
Érdekes módon, ehhez az erősítőhöz gyárilag nincs beépített biztosíték, azt venni kell külön. Nem nagy összeg, a biztosíték ház és a bizti (1db 60A) együtt kb 2000Ft és az erősítő tábkábelére, az erősítőtől 30cm távolságon belülre kell beiktatni. Ez szerepel az Emphaser eredeti használati utasításában is.
Más erősítők esetében van egy, vagy két biztosíték az erősítő oldalába beépítve, ezeknél ez a művelet felejthető.
Továbbá, ez a külső biztosíték nem összekeverendő az akkumlátor közelébe helyezendő külső biztosítékkal! Utóbbi minden esetben szükséges, előbbi csak akkor, ha az erősítő gyárilag nem tartalmazza.
Elhelyezés, rögzítés...
Nem voltam könnyű helyzetben az Empi elhelyezését illetően, ugyanis, nem kicsi darab. A Jensen egy kompakt, viszonylag kis méretű dobozka, viszonylag kényelmesen elfért az utasülés alatt, sőt, azt még előre-hátra lehetett is állítani a gyári intervallumnál némileg szűkebb tartományban.
Az Empivel nem ez a helyzet.
Amikor kerestem a hirdetések között a megfelelőt, kénytelen voltam figyelembe venni a leendő erősítő fizikai méreteit is. Volt 2-3 típus, ami emiatt esett ki a szórásból.
Amikor feltűnt ez a típus, elkezdtem kutatni a neten a fizikai méretei után. Miután megtaláltam, fogtam egy kartonpapírt és egyszerűen kivágtam abban a méretben. A magassággal nem foglalkoztam, mert 2 mm eltéréssel azonos a Jensennel, azaz, be fog férni.
A szélessége és hossza, azonban, eltért, nem is kevéssel, így muszáj volt az erősítőt hosszába fordítani, máskülönben nem fért volna el, nem tudtam volna az ülést rögzíteni.
Az is fontos szempont volt, hogy a potméterek egy viszonylag egyszerűen elérhető helyen legyenek, ahol lehet őket állítgatni, ezért az erősítő potméteres oldala néz a hátsó lábtér felé. Jöhet a kérdés, hogy
"de miért nem előre néz, hiszen onnan jobban hozzáférhetők lennének a potik?"
A kérdés teljesen jogos, de ehhez szükségem lett volna még kb 0,5 m tápkábelre, ami, azonban, pontosan méretre volt szabva. Ezért kizárásos alapon kellett válasszam a kevésbé komfortos (jobban az ülés alá kell nyúlni, de legalább az ülést nem kell kiszerelni!) megoldást.
Törekedtem arra, hogy a tápkábel és a negatív szál az RCA-któl és hangszórókábelektől teljesen elkülönítve legyen vezetve a küszöbben, a többi a szőnyeg alatt a középkonzol közvetlen közelében került elvezetésre.
Itt jegyezném meg, mekkora butaságnak tartom, hogy az RCA kábelekből csak 1, 5 és 10m-es van, nagyon elvétve 3m-es. De 2 m-es nincs, pedig az utasülés alá helyezett erősítőtől a fejegységig általában pont elég lenne, többek között nekem is.
Most az van, hogy a felesleges RCA kábelt
- a kivehető szőnyeg alatt tekered össze és tapossa az utas, vagy
- sikerül befűznöd a középkonzol (könyöklő, kézifék, váltó környéke!) alá.
A magam részéről - mivel nem értek hozzá, levágni nem mertem méretre, mert aztán nem tudtam volna szakszerűen rárakni a dugót.
A feljebb említett külső biztosítéknak a gyári padlószőnyegen metszettem egy kb 1cm-es rést és azon vezettem a szőnyeg alá a tápkábelt.
A munka elkészültével ilyen a látvány:
A biztosíték ház csak pár centire lóg ki az ülés alól, többszöri próbálgatással sem akad bele az utas lába. A padlószőnyegen van még egy gyári szövetszőnyeg, azon, pedig, még egy gumiszőnyeg.
Minden a helyén van, semmi nem csúszkál.
Az erősítő hűtése miatt sem aggódom egyelőre. Egyrészt, mert brutál hűtőbordái vannak, másrészt, mert az Avensis klímája rendkívül hatékony, hátul is fújja a lábtérbe a hűvöset, szóval, elvileg nem szabadna, hogy beszoruljon a meleg az ülés alá, az erősítő köré.
Az erőstő beállítása...
A folyamat ugyanaz, ahogyan azt Zsolti leírta a tudásbázisban.
A fejegységen mindent 0-ra, vagy líneárba állítottam, a referenciának választott zenét ismétlésre állítottam, majd a fejegység hangerejét felvettem 3/4-ed értékre. Ez a Pio esetében kb a 48-as érték.
Az erősítőn az első szett potméterét feltekertem 3/4-re, majd a mélyláda potiját fülre belőttem. Van benne mély, de nem hátulról hallatszik. Ezek az állítgatások, egyébként, ismétlődhetnek időnként, lehet/kell finomhangolni.
Frekvencia vágás erősítőről, vagy fejegységről...?
Ez jelenleg számomra is jó kérdés. Egyelőre úgy van, hogy a fejegységen állítottam be a vágási frekvenciákat, mind az első szett, mind a mélyláda vonatkozásában és az erősítőn az LPF, HPF kapcsolók "full" állásban vannak.
Zsolti tudásbázisa nem említi az olyan fejegységeket, amiken lehet állítani a frekit, csak azt írja, hogy az erősítőn kell állítani. Lehet, hogy én csinálom rosszul, ebben a dologban bizonytalan vagyok még.
Hangszóró kábelek...
Ment a dilemma, hogy a hangszórócserével együtt cseréjek-e hangszóró kábelt is?
Egyesek szerint, az én rendszerem még nem az a (magas) minőségi kategória, hogy meghalljam a különbséget, mások szerint, kár lenne egy ilyen tisztességes szettnek (Hertz ESK165F.5) a hangját tönkretenni a gyári tyúkbelekkel. A döntés az enyém, én ismerem a céljaimat, így természetesen a csere mellett döntöttem. Az Autóhifi-City-től (Zsolti ajánlására) rendeltem 5 fm 1,5-es Gladen hifi hangszóró kábelt, majd kértem a helyi profi beszerelő műhely segítségét a vezeték szakszerű behúzását illetően. Nekem, ugyanis, meghaladta a képességeimet a gyári ajtóátvezetőn történő áthúzás, tekintettel arra, hogy ehhez mennyi mindent le kellett bontani a műszerfal alatt. Nem mertem magam csinálni.
A döntés helyesnek bizonyult, mert a szakműhely az elvárható szakmai igényesség mellett végezte el a munkát.
A feladat az volt, hogy mindkét oldalon duplán húzza be a vezetéket az ajtóba, hiszen, az első szett keresztváltóját is be akarom kötni. Abba, pedig, a fejegység felől 1 pár, az ajtó felől 1-1 pár (magas- és mélyközepek) vezeték jön. A keresztváltó a műszerfal alatt került elhelyezésre. Eleinte volt egy kósza, átgondolatlan ötletem, miszerint, az ajtókba teszem, de a szerelő gyorsan lebeszélt róla, mondván, ott pára és esetleg víz (ablakok mentén leszivároghat!) is lehet, ami nem kedvez a keresztváltónak.
A hangszóróvezetéket, tehát, duplán, összebandázsolva húzta be az ajtókba. A kárpitok szét- és összeszerelése az én feladatom volt, ugyanis akkor vagyok nyugodt, ha én illesztek mindent a helyére. Szedtem már szét az egész autó belsejét, tudom, hogy hol kell megfogni és hol nem szabad.
RCA kábelek...
Használtan sikerült beszereznem egy pár 3m-es Neotech KHS-112C RCA kábelt, ezek kerültek az első szett számára a fejegység és az erősítő közé. A mélyládának maradt a korábban vásárolt egyszerű, Media Markt-ban kapható Renegade RCA kábel. Utóbbi nem egy minőségi darab, de mélyládához használható.
Zörgő kárpitok problémája...
Nincs is annál zavaróbb dolog, amikor az utastér belső burkolatai zörögnek a zene ritmusára.
Tudjuk, hogy a Toyotákat jól összerakják a gyárakban, nem jellemző rájuk a zörgés egészen addig, míg nem hozzáértő kezek nyúlnak hozzá. Eltörnek a patentok, kiesnek a helyükről, stb. Ha nem pótolják őket, akkor a Toyok is zörögni fognak.
Amikor vettem az autót, első dolgom volt elvinni egy szakműhelybe, ahol ízléses fóliát helyeztek az ablakokra a B oszloptól hátra. A művelethez, többek között le kellett bontani a hátsó-oldalsó kárpitot is. Csak utólag derült ki számomra, hogy az oldalanként 8db patentből 2-3 db mindkét oldalon hiányzik, vagy törött. Bújtam a netet, de ezeket a patenteket a különböző patentdepókban nem lehet kapni, így besétáltam a márkaszervizbe és egy csinos összeget otthagyva, megrendeltem őket. 2 nap múlva át is vehettem a kis csomagot és átpatenteztem az egész hátsó traktust a kocsiban.
Az eredmény? - Nem zörög semmi a 17 éves autómban.
Ja, de. Most a belső visszapillantó tükör zörög, azt kell majd leszednem és rezgéscsillapítanom. De bent egyébként csend honol.
Kívül, persze, felütötte feját több zajforrás:
- tanksapka belseje
- jobb hátsó ajtó kilincse belül
- hátsó rendszám, de ez könnyen orvosolható.
Egyet jegyezzetek meg: Ha egyszer elkezditek a rezgéscsillapítást, zörgések megszüntetését, annak soha nem lesz vége...
|