Első hangszórószett beépítése...
Ez a téma sem onnan indul, hogy szereld le a kárpitot...
Korábban említettem, hogy rendszer szinten kell/érdemes gondolkodni és ennek megfelelően kutatni a megoldásokat.
Mi volt az én legfőbb kérdésem?
Nem meglepő módon az, hogy vajon befér-e a gyári 13 cm-es mélyközép helyére a 16,5 cm átmérőjű mélyközép hangszóró az első ajtókba.
Lelövöm a poént, igen, befér... már, ha jól választasz hangszórót.
Miért is?
Azért, mert a beépíthetőséget nemcsak a hangszóró átmérője határozza meg, hanem a kosár mérete és maga a hangszóró mélysége is. Sőt! Ez sem minden, ugyanis, ezek a fifikás japánok úgy igyekeztek növelni a térdmagasságban a helyet, nekünk, európai langalétáknak (188cm vagyok), hogy az ajtó belseje felé mozdították el az ajtókárpit síkját. Ezzel csökkentették a membrán és a hangszóró rács közötti teret. A gyári hangszórónak elegendő, de vajon az új, nagyobb átmérőjű hangszóró is akadály nélkül tud dolgozni a rács mögött? No, ezek szép kérdések, pláne úgy, hogy nem volt még nagyon senki, aki erről konkrét információt hagyott volna a neten (legalábbis, én nem találtam ilyet).
Az alábbi kép mutatja, hogy kb. 138mm az átmérője a gyári nyílásnak, tehát, ha ennél az értéknél kisebb a vásárlandó hangszóró kosármérete, akkor már majdnem dombon a tanya... de csak majdnem.
Az én szettemnek, ami egy Hertz ESK165F.5, 134mm az ide vonatkozó adata, ami bizakodásra adott okot.
A következő kérdés a rendelkezésre álló ajtómélység meghatározása volt.
Aki most azt gondolja, hogy a fém színű szigetelésig, netán csak az ajtó merevítőig kell mérni, az téved, ugyanis a hangszóró elsődleges találkozási pontja mélység szempontjából az ajtó üveg! Tehát, a helyes adatokhoz előzetesen le kell engedni az ablakot teljesen az ajtóba.
Ha ezzel megvagyunk, akkor kihúzzuk kb 10-15cm-re a mérőszalagunkat és a lemez pereméhez tartva, leírunk egy kört úgy, hogy a mérőszalag 0 pontja folyamatosan érintse az ablaküveget. Én 12-3-6-9 óránál olvastam le az értékeket és bizony meglepett az eredmény:
Az ablaküveg hajlítottságából adódóan, változó volt az ajtómélység, 45 mm volt a legkisebb érték. Tehát, a gyári ajtó mélység 45 mm.
Mi van akkor, ha a választott hangszórónak nagyobb a mélysége, mint a gyári hely?
Két és fél lehetőséged van:
- Keresel az autód típusához megfelelő kiemelő szettet (műanyag, vagy MDF), ami általában 10-15-20mm vastag szokott lenni (ezt az értéket hozzáadod a az ajtód gyári mélységéhez és máris fogod tudni, hogy a hangszóró elfér-e, vagy sem.
- Vékonyított, ún. "flat" hangszórót választasz és feladsz némi mélyhangot az első ajtóban cserébe. Ezek 40-45mm mélységűek, az én "F"-es Hertz ESK-m is ilyen.
- 2,5-dik megoldás, ami hangban a lehető legjobb megoldás, de melós, hogy hangszórópanelt építesz, vagy vásárolsz. Ezzel a megoldással én nem foglalkozok, a youtube tele van jobbnál jobb videó, amiken én is csorgatom a nyálamat.
Az első lehetőség lenne az arany közép út, már ha a T22 Avensishez gyártottak volna kiemelő keretet. De nem. Nincs, nem létezik. Bújtam az angol, német fórumokat, nem létező termék az aftermarketen.
Megoldás lehet, ha csináltat az ember fia egy párat, de nekem ez a lehetőség nem adatott meg.
Érdekes, hogy a T25 (2003-) Avensisekhez van az első- hátsó ajtób is külön, csakúgy, mint a vele párhuzamosan gyártott, E12 Corollához is.
Nem maradt más választásom, mint a
Második lehetőségként említett "flat" hangszóró szett vásárlása.
Az általam választott Hertz ESK 165F.5 szett mélyközepe éppen 45mm mélységgel rendelkezik.
Nem nyugodtam meg teljesen, hogy ilyen passzentos a dolog, ezért a kimaradt Hanno Protecto PF830 rezgéscsillapító anyaggal (2mm vtg.) leragasztottam a fedetlen, hangszóró alatti lemezt, valamint, a belső ajtó merevítő csövet is. Bónuszként, találtam néhány ív hangszigetelő szivacsot, amivel körberagasztottam a hangszóró felfekvő szélét, így biztosítva a pontos felfekvést. Íme:
|