Elsõ hangszórószett beépítése...
Ez a téma sem onnan indul, hogy szereld le a kárpitot...
Korábban említettem, hogy rendszer szinten kell/érdemes gondolkodni és ennek megfelelõen kutatni a megoldásokat.
Mi volt az én legfõbb kérdésem?
Nem meglepõ módon az, hogy vajon befér-e a gyári 13 cm-es mélyközép helyére a 16,5 cm átmérõjû mélyközép hangszóró az elsõ ajtókba.
Lelövöm a poént, igen, befér... már, ha jól választasz hangszórót.
Miért is?
Azért, mert a beépíthetõséget nemcsak a hangszóró átmérõje határozza meg, hanem a kosár mérete és maga a hangszóró mélysége is. Sõt! Ez sem minden, ugyanis, ezek a fifikás japánok úgy igyekeztek növelni a térdmagasságban a helyet, nekünk, európai langalétáknak (188cm vagyok), hogy az ajtó belseje felé mozdították el az ajtókárpit síkját. Ezzel csökkentették a membrán és a hangszóró rács közötti teret. A gyári hangszórónak elegendõ, de vajon az új, nagyobb átmérõjû hangszóró is akadály nélkül tud dolgozni a rács mögött? No, ezek szép kérdések, pláne úgy, hogy nem volt még nagyon senki, aki errõl konkrét információt hagyott volna a neten (legalábbis, én nem találtam ilyet).
Az alábbi kép mutatja, hogy kb. 138mm az átmérõje a gyári nyílásnak, tehát, ha ennél az értéknél kisebb a vásárlandó hangszóró kosármérete, akkor már majdnem dombon a tanya... de csak majdnem.
Az én szettemnek, ami egy Hertz ESK165F.5, 134mm az ide vonatkozó adata, ami bizakodásra adott okot.
A következõ kérdés a rendelkezésre álló ajtómélység meghatározása volt.
Aki most azt gondolja, hogy a fém színû szigetelésig, netán csak az ajtó merevítõig kell mérni, az téved, ugyanis a hangszóró elsõdleges találkozási pontja mélység szempontjából az ajtó üveg! Tehát, a helyes adatokhoz elõzetesen le kell engedni az ablakot teljesen az ajtóba.
Ha ezzel megvagyunk, akkor kihúzzuk kb 10-15cm-re a mérõszalagunkat és a lemez pereméhez tartva, leírunk egy kört úgy, hogy a mérõszalag 0 pontja folyamatosan érintse az ablaküveget. Én 12-3-6-9 óránál olvastam le az értékeket és bizony meglepett az eredmény:
Az ablaküveg hajlítottságából adódóan, változó volt az ajtómélység, 45 mm volt a legkisebb érték. Tehát, a gyári ajtó mélység 45 mm.
Mi van akkor, ha a választott hangszórónak nagyobb a mélysége, mint a gyári hely?
Két és fél lehetõséged van:
- Keresel az autód típusához megfelelõ kiemelõ szettet (mûanyag, vagy MDF), ami általában 10-15-20mm vastag szokott lenni (ezt az értéket hozzáadod a az ajtód gyári mélységéhez és máris fogod tudni, hogy a hangszóró elfér-e, vagy sem.
- Vékonyított, ún. "flat" hangszórót választasz és feladsz némi mélyhangot az elsõ ajtóban cserébe. Ezek 40-45mm mélységûek, az én "F"-es Hertz ESK-m is ilyen.
- 2,5-dik megoldás, ami hangban a lehetõ legjobb megoldás, de melós, hogy hangszórópanelt építesz, vagy vásárolsz. Ezzel a megoldással én nem foglalkozok, a youtube tele van jobbnál jobb videó, amiken én is csorgatom a nyálamat.
Az elsõ lehetõség lenne az arany közép út, már ha a T22 Avensishez gyártottak volna kiemelõ keretet. De nem. Nincs, nem létezik. Bújtam az angol, német fórumokat, nem létezõ termék az aftermarketen.
Megoldás lehet, ha csináltat az ember fia egy párat, de nekem ez a lehetõség nem adatott meg.
Érdekes, hogy a T25 (2003-) Avensisekhez van az elsõ- hátsó ajtób is külön, csakúgy, mint a vele párhuzamosan gyártott, E12 Corollához is.
Nem maradt más választásom, mint a
Második lehetõségként említett "flat" hangszóró szett vásárlása.
Az általam választott Hertz ESK 165F.5 szett mélyközepe éppen 45mm mélységgel rendelkezik.
Nem nyugodtam meg teljesen, hogy ilyen passzentos a dolog, ezért a kimaradt Hanno Protecto PF830 rezgéscsillapító anyaggal (2mm vtg.) leragasztottam a fedetlen, hangszóró alatti lemezt, valamint, a belsõ ajtó merevítõ csövet is. Bónuszként, találtam néhány ív hangszigetelõ szivacsot, amivel körberagasztottam a hangszóró felfekvõ szélét, így biztosítva a pontos felfekvést. Íme:
|